Goede ondersteuning bieden als support professional is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet met al dat thuiswerken. Jij als support professional bevindt je vaak in het hart van de organisatie. Je hoort en ziet heel erg veel. En daarom is het van groot belang dat je jezelf altijd op een positieve manier laat horen en zien. In dit artikel geven wij je een aantal praktische tips.
#1 Wees proactief
Wees proactief door zelf met ideeën en oplossingen te komen als je van mening bent dat bepaalde werkprocessen efficiënter ingericht kunnen worden. Zo laat je je collega’s en manager zien dat jij creatief bent en dat jij je graag verder blijft ontwikkelen.
#2 Verpak je boodschap op de juiste manier
Om de aandacht te krijgen in een gesprek, is de manier van het overbrengen van je boodschap heel belangrijk. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk to-the point komt. Draai er niet omheen. En probeer ook geen indruk te maken met moeilijke woorden of andere vakjargon, want dat roept nog weleens weerstand op bij collega’s. Tijdens het overbrengen van je boodschap kun je jouw geloofwaardigheid verhogen door middel van het gebruik van praktische voorbeelden. Zo houdt je de aandacht langer vast en wordt het herkenbaar voor de ander, waardoor de boodschap helder overkomt.
#3 Luister goed
Goed luisteren naar wat de ander zegt is waarschijnlijk een van de belangrijkste aspecten van de aandacht krijgen in een gesprek. Toont oprechte interesse in wat de ander te zeggen heeft. Zo heeft de ander ook het idee dat hij of zij serieus genomen wordt. Om extra te laten zien dat je de ander goed hebt begrepen zou je af en toe iets kunnen herhalen van wat de ander zojuist gezegd heeft.
#4 Praat rustig
We denken vaak dat als we harder praten, dat de boodschap dat sneller overkomt. Het tegenovergestelde is echter waar. Praat gewoon op een normaal en rustig tempo, want dan pak trek je echt veel sneller de aandacht van je gesprekspartner.
#5 Geef tips
Om als volwaardig gesprekpartner gezien te worden kun je je collega’s van extra tips voorzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geven van Outlook tips. Dit zal ervoor zorgen dat ze in de toekomst ook naar jou zullen komen als er vragen zijn. Let er overigens wel goed op dat je ook weer niet teveel tips geeft, anders ziet men jou straks als betweter. En dat is nu net niet de bedoeling.
#6 Kom beloftes na
Beloof niets waarvan je eigenlijk al weet dat je het toch niet na kan komen om te voorkomen dat je als ongeloofwaardig wordt beschouwd. Je wil tenslotte als professional gezien worden.